Hoppa till innehåll

Svininfluensa #3

2009 Nov 03

Jag har vaccinerat mig mot svininfluensan. Det känns helt rätt. Inga biverkningar än så länge, mer än lite träningsverksont i armen, där sprutan stacks in.

Min kompis första kommentar till att jag vaccinerat mig var:  ”Jaha, du har tagit den där cancer-sprutan.”
Ja, uppenbarligen har jag det. Och eftersom jag har rökt tidigare, käkat fisk från svenska vatten, bott i en storstad i stor del av mitt liv, festat för mycket, sovit för lite, ätit aromat, snusat, ätit p-piller i en hel drös med år och så vidare så känns det som att ännu ett cancerhot inte gör så mycket för min del. Jag slipper i alla fall dö genom kvävning på grund av att mina lungor kollapsar… Om jag inte får lungcancer vill säga…

Jag tycker att svenska folket blivit lite smått hysteriska över det här med vaccineringen och undrar varför och hur ett litet vaccin kan starta en sån uppsjö av galna idéer som tex konspirationsteorier i stil med att FBI försöker ta död på oss alla här uppe i Norden för att minska den totala populationen i världen… Säkert. Verkligen. När David Icke sen dessutom ber lyssnare att kontrollera sin teori på hans egen hemsida känns det verkligen trovärdigt…. Säkert. Verkligen!

Sen finns det en härlig blogg som heter ”Konspirationer & Sanningar”. Hehe, den är lite rolig. Den borde ni läsa. Speciellt inlägget som heter ”Nu har svininfluensa-vaccinet dödat fler än svininfluensan”. Om jag inte missminner mig så var det lite fler än 3 personer som dog av svininfluensan när den bröt ut i Mexiko och USA va? 😉 Nu fattar ju jag att han/hon menar i Sverige men det missas helt i texten. Dessutom hade 2 av de 3 personer som dog av vaccinet även cancer. De är därför inte helt representativa exempel i sammanhanget kan jag tycka….

Vissa svenskar gnäller också över att läkemedelsbolagen tjänar pengar. Gud förbjude att någon tjänar pengar på andras olycka. Daaah, var har ni varit de senaste eeehummmm… 1000 åren? Det är alltså inte ok för läkemedelsbolag att tjäna pengar på ett vaccin men det var ok att leva gott på pengarna som svenska staten tjänade på att sälja vapen under andra världskriget?

Jo, tjena…

23 kommentarer leave one →
  1. 2009 Nov 04 16:31

    Ska också vaccinera mig mot influensan. Går och småler lite åt att ingen verkar ifrågasätta alla sprutor som tas när man åker utomlands. (Som också innehåller lite kvicksilver – på samma sätt som Östersjöfisk vi äter.) Men av någon anledning är det väääldigt mycket fokus på just denna influensavaccination.

    • 2009 Nov 04 21:25

      @ genrep: Exakt! Det rapporteras om alla farliga ämnen som finns i just detta vaccin, men ingenstans som jag hittat (OK; jag har inte sökt jättehårt) jämför de dessa ämnen mot något annat ”vanligt” vaccin. Det är bara en drös med domedagsrubriker överallt som gör att jag direkt blir skeptisk.
      Samtidigt ska vi nog vara medvetna om att vi som faktiskt tar vaccinet är lite av försökskaniner. Att det egentligen inte är någon som vet vad som kommer att hända i framtiden men att det KAN vara bra att ha detta skydd…

      • 2009 Nov 04 22:02

        Kvicksilver som substans i läkemedel förbjöds i Sverige i Juni, men finns i detta nya vaccin. Nu tror jag itne kvicksilvret i sig är något problem eftersom det är så pass lite. Jag är nog mer rädd för de långtgående biverkningarna, om de finns några, de lär vi ju inte veta förräns om 10-15 år.

        Tänk på att vi har haft många mediciner och andra kemikalier, som i efterhand visat sig ge kanske inte allt för trevliga biverkningar

        // Anders

  2. 2009 Nov 04 21:58

    Angående representativitet, så hade alla fall som dött av själva influensan haft mycket allvarliga sjukdomar. Nu rapporterades om en 8 åring i Norge som dog helt plötsligt, men kan tänka mig att obduktionen av denna tös kommer visa att hon säkerligen hade någon form av defekt eller dold sjukdom och det påverkade hennes sjukdomsförlopp

    Tycker det är upp till var och en att besluta om man vill eller inte vill vaccinera sig. Det jag främst tycker är olämpligt är att regeringen valt att köpa dubbla doser till hela befolkningen, detta trots att det redan innan beställningen fanns indikationer på att minst 30% inte kommer vaccinera sig

    // Anders

    • 2009 Nov 04 22:44

      @Anders: Jag måste säga att jag håller med dig på alla punkter. Det är många osäkra moment då det gäller detta vaccin och det är viktigt att ta i beaktande vare sig man väljer att ta vaccin eller om man väljer att inte ta det.

      Vad vi inte får glömma är att andra, mer vanliga, vaccin någon gång kommit som nya och våra förfäder har lekt försökskaniner för kommande generationer och nu räknar vi dessa vaccin till de hyfsat säkra sorterna. Jag tänker på de vaccin vi tar mot polio, stelkramp och röda hund som vi får som barn. Även om dessa är hyfsat säkra så är det ändå alltid en risk att vaccinera sig. Självklart är risken högre med detta icke-testade vaccinet. Kanske kan man se det som att det är vår generations tur nu att riskera lite för våra kommande generationer…

  3. 2009 Nov 04 23:33

    Hur kan du vara så säker på att du inte kommer drabbas av lungkollaps? Detta vaccin är ett tämligen nytt och hastigt framställt och behöver ju inte alls vara så effektivt som vissa tycks tro. Du kan kanske smittas av svininfluensa ändå? Dessutom vet man inte vad det kan ställa till med i form av biverkningar kortsiktigt och långsiktigt. Alla får välja vad de vill, tyvärr tror jag nog att många väljer utifrån en naiv tro på att läkare, läkemedelsindustri och politiker vill varje enskild individ väl. Detta är sällan fallet då det är helt andra mål än andras välmående som styr i världen.

    • 2009 Nov 05 7:36

      @humanlabrat: Det är klart att jag inte VET. Men jag har en övertygelse om att vaccinet förhoppningsvis funkar, annars vore jag ju bra dum att ta det, om jag inte ens trodde att det skulle kunna hjälpa mig. Tron kan flytta berg, det vet du väl? 😉

      Vad gäller läkare, läkemedelsindustri och politiker är jag inte ett dugg naiv. Jag vet att de är som de flesta andra människor på jorden och ser mest till sitt eget bästa. Det skulle jag också göra i deras situation. Just därför kan jag inte se hur dessa människor och företag skulle vilja döda en hel befolkning genom massvaccinering – var ska de då få sina pengar ifrån? Sen kan man kanske se det som att läkare och läkemedelsföretag från Sverige snabbt kan hoppa över och jobba i andra länder (den underbara globaliseringen) och det är kanske troligt, men politikerna… Var ska de ta vägen? Vilket annat land skulle vilja ha våra mes-politiker?

      Hur eller hur, som jag ser det är det mer troligt att de som inte tar vaccinet har större chans att drabbas av svininfluensan än vi som tar vaccinet. Sure, ingen vet vad som kommer av vaccinet, det är inte testat, detta VET jag, men som jag sagt förut, det är inte heller någon som vet vad som händer med dem som INTE tar vaccinet…

      • 2009 Nov 05 11:24

        Att vaccinet skulle vara till för att döda folk rakt av tror inte jag heller. Det är säkerligen mer avancerat och utstuderat än så. USA har i omgångar provat icke testad medicin inom det militära och det har fått stora konsekvenser för den enskilda. Med andra ord har det varit ohälsa som blivit resultatet. Det finns en lång tradition inom medicinen att använda folk som försökskaniner vanligen på ovetande människor, helt ofrivilligt. Själv skulle jag få en spruta och en undersökning som påstods vara en sak, men som visade sig vara något helt annat efteråt. Utan den erfarenhet jag har av vad som händer inom sjukvården så skulle troligen jag också tagit vaccinet och tänkt att det finns en kontrollapparat som fungerar. Nu vet jag tyvärr att det inte är så… Hur vet du att sprutan innehåller det som man påstår att den innehåller?

      • 2009 Nov 05 14:48

        @humanlabrat: Nej, det är klart att jag inte vet vad som är i sprutan och även om jag fick innehållsförteckningen så vet jag fortfarande inte om det är det i som det står att det ska vara i och även om det är det i som det står att det ska vara så förstår jag inte vad det är för ämnen för jag är inte skolad i de krångligaste ordens skola… Samtidigt vet jag inte om jag ska bli påkörd i morgon, om jag kommer dö i hjärtinfarkt eller hjärnblödning heller, men inte går jag konstant och nojjar om de grejerna för det!

        Sanning är vad du själv väljer att sanning är. Sanningen finns inte – den är bara en illussion, något ens hjärna kokar ihop för att få ordning i det kaos som är verklighet. Ibland måste man bara våga leva! Till och med de gånger när man kan dö av det!

    • Caitlin permalink
      2009 Nov 10 23:08

      jag tycker du har rätt humanlarat jag tänker inte ta vaccinet för svininfluenssan för vill inte vara nån försöskskanin

      • 2009 Nov 10 23:37

        @Caitlin: Bra att du tagit ett beslut. Jag gillar folk som tar beslut. Det jag eventuellt kan ha att invända är väl att du tror att du inte är nån försökskanin om du inte tar vaccinet. Som jag ser det är vi alla försökskaniner. Vi vet lika lite om hur det går för de som väljer att ta vaccinet som hur det går för de som väljer att inte ta det. Men som sagt – mycket bra att du tänkt till och gjort ditt eget val! 🙂

  4. 2009 Nov 05 23:05

    oj, hjälp. att folk orkar engagera sig. haha! men det är ju faktiskt så att basen i vaccinet, alltså i princip hela vaccinet utom en liten liten del, är precis den samma som i många andra vaccin. så om denna lilla, lilla del kan göra såå jäkla stor skillnad vette fan om jag tror på. inte mer än vad själva influensan kan iaf. jag tror vi tog ett bra beslut 😀

    • 2009 Nov 06 9:42

      @Frida: Tackar! Jag tror också vi tog ett bra beslut! Behövde bara någon som påminde mig om det…! 😀

  5. Mannen permalink
    2009 Nov 06 22:22

    Nynnar ”kom död, bara kom…….”

  6. Meon permalink
    2009 Nov 08 22:38

    Hur fick du vaccin då? Tillhör du en riskgrupp eller trängde du dig i osolidarisk ordning före i kön? I så fall bör du böja ditt huvud och skämmas rejält.

    • 2009 Nov 08 23:31

      @Meon: Du måste skoja med mig eller hur? Du har aldrig kommenterat hos mig förut och antagligen inte läst min blogg någonsin tidigare. Ändå har du mage att komma och beskylla mig för ett fel du inte ens vet om jag har gjort. Det är människor som du som får ord som solidaritet att förvandlas från något fint och bra till något fult och äckligt! DU borde böja ditt huvud och skämmas rejält för att du misstror dina medmänniskor.

      Hade du inte haft en så taskig ton mot mig (det första du gör) hade jag kanske svarat på huruvida jag tillhör en riskgrupp eller inte, men som du beter dig är jag inte skyldig dig något.

  7. 2009 Nov 12 20:47

    Hej!
    Jag vill inte spekulera utan jag gillar fakta.
    Jag har gjort några utdrag från Leif Arnold´s JK-Anmälan
    (Längst ner i mitt inlägg kommer jag publicera länkar till denna information)

    Det föreligger bevis på att vaccinet innehåller miljögift.
    Det föreligger även bevis på att innehållet i vaccinet klassas som farligt avfall.

    Ingredienser i vaccinet:

    Ingredients
    Per human dose Name Component Concentration Quantity Other
    SB62 781 μl/ml 250 μl
    Squalene (solution 43 mg/ml) 10.68 mg
    Tocopherol (solution 48 mg/ml) 11.86 mg
    Tween 80 (solution 20 mg/ml) 4.85 mg

    MPL** (solution 1 mg/ml) 78 μg/ml or 25 μg or 156 μg/ml 50 μg
    PBS mod*

    NaCl 137 mM 2.56 mg
    KCl 2.7 mM 0.064 mg
    Na2HPO4 8.1 mM 0.368 mg
    KH2PO4 1.47 mM 0.064 mg
    Water for Ad 320 μl injection pH 6.8 +/− 0.1

    *PBS mod 10x concentrated pH 6.8 = KH2PO4, Na2HPO4, NaCl, KCl—HCl
    **MPL is either 25 μg or 50 μg per dose

    ACTIVE INGREDIENTS
    Purified antigen fractions of 3.75 μg HA
    Inactivated split virions A/Indonesia/05/2005
    PR8-IBCDC-RG2 (H5N1)
    AS03 ADJUVANT o/w emulsion squalene 10.68 mg
    DL-α-tocopherol 11.86 mg
    Polysorbate 80 (Tween 80) 4.86 mg
    EXCIPIENTS
    Polysorbate 80 (Tween 80) Not less than 28.75 μg
    Octoxynol 10 (Triton X-100) 2 3.75 μg
    Thiomersal 5 μg
    Sodium chloride 3.7 mg
    Disodium hydrogen phosphate 510 μg
    Potassium dihydrogen phosphate 130 μg
    Potassium chloride 90 μg
    Magnesium chloride hexahydrate 12 μg
    Water for injections q.s.ad. 0.5 ml

    Det föreligger bevis på att svininfluensan är artificiell och framställd i laboratorium.
    Mvh: Unite

    @Unit: Sorry, blev tvungen att korta ner din kommentar (som du vill kalla för inlägg). Du får faktiskt skaffa en egen blogg om du vill skriva inlägg. Men tack för att du ansåg att min var bra nog att låna!

  8. ida permalink
    2009 Nov 13 22:37

    är de farligt att ta sprutan om man äter p piller?:P

    • 2009 Nov 14 10:54

      Vilken bra fråga, Ida. Jag äter inga p-piller så jag har ingen aning. Vet inte ens om frågan är seriös eller ironisk. Om du är seriös så är mitt tips att du vänder dig till sjukvårdsupplysningen (telefonnummer 1177)… Hoppas du får en härlig helg! 🙂

Trackbacks

  1. Svininfluensa #4 « Annorlunda
  2. Retards « Annorlunda

Lämna en kommentar