Hoppa till innehåll

Överklagar

2009 Nov 07

Idag ska jag sätta mig med den tråkigaste uppgiften någonsin. Jag har skrivit en tenta och en omtenta i företagsekonomi som jag missade med 3 respektive 2 poäng. Läraren har rättat väldigt mysko och vi är många som anser att hon varit orättvis i sin rättning. Nu fick de flesta godkänt så de orkar inte tjafsa, men jag som ramlade precis under godkänt på bägge tentorna tänkte ge min lärare en liten omgång. Visst, hon får underkänna mig bäst hon vill, men det ska minsann svida för henne att göra så!!

Självklart är jag medveten om att om jag missade bägge tentorna så har jag antagligen fattat för lite, jag hade ingen marginal, liksom. Men samtidigt blir jag sur på principen att läraren kan rätta hur han/hon vill utan att det blir några konsekvenser. Så länge det bara var jag som muttrade över hennes rättning så tänkte jag inte klaga, men när jag fick höra att andra kände samma misstänksamhet som jag – då satte lilljävulen i mig igång. Här ska plågas och tjatas och gnällas tills läraren måste inse sina fel! Tror mest att det drabbar mig själv mer än läraren förvisso.

Jag kommer säkert få skriva tentan en gång till, i januari, och jag kommer säkert missa den igen för matte och adhd passar dåligt ihop. Att jag sen inte heller förstår lärarens teorifrågor så att jag uppenbarligen svarar på något hon inte tycker att hon frågar gör inte saken bättre. Facit som vi får ut efter att tentamen varit visar bara hur vi borde ha räknat på beräkningsuppgifterna, inget om hur svaret på teori-frågorna borde ha sett ut. Är inte det lite konstigt? Om läraren själv inte har en klar bild av vad hon vill ha för svar – hur ska vi elever då kunna svara rätt? Och än bättre fråga – hur ska rättningen kunna bli rättvis om läraren inte vet vilka svar som hon vill ha?

Läraren förklarade för mig tidigare att hon läste alla elevers svar på fråga nr 1 i följd, sen allas svar på fråga nr 2, osv. Finns det inte en stor risk då att en som jag, som svarar på det hon frågar och inte skriver en massa ordbajs runt om, får sämre poäng för mitt svar än en som har ordbajsat en halv A4-sida och lyckats förklara det bättre. Borde inte poängen bli detsamma hos en som svarat långt, invecklat och rätt som hos en som  har svarat kort och rätt? Jag tror att det finns stor risk i jämförelser mellan svar att poängen  på något sätt blir ”relativ”!

Men vad vet jag, jag är en (eller åtminstone känner jag mig som en) puckad adhd-människa som inte ens förstår frågorna…

No comments yet

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: