Skip to content

2008.10.07 Förut…

2008 Okt 19

… var jag medlem i en frikyrkoförsamling.

Det är något jag har gömt långt inuti mig. Något jag varken pratar eller skriver om. Det slog mig härom dagen när jag läste ett inlägg skrivet av Mymlan. Min kristna bakgrund är så sårig och infekterad, så förvirrad och så rörig att det nog inte ens går att reda ut så här i efterhand. Jag vet inte ens om jag vill, eller om jag är redo.

Jag har haft perioder av 100 % engagemang i församlingen och perioder av total avsaknad av engagemang i församlingen. Jag har bytt församling i förhoppning att allt skulle vara annorlunda någon annanstans, sedan återgått till den gamla vanliga – jag vet vad jag har men inte vad jag får. Idag… är jag inte engagerad, jag går inte ens till kyrkan på första advent. Kyrkor och föramlingar känns idag som mina fiender och när jag närmar mig någon av dom förbereder sig min kropp och mina sinnen för kamp. Idag är jag som vilken icke-religiös medelsvensson som helst. Går till kyrkan för dop och bröllop, och ibland för att lyssna på kompisar som sjunger där. Men aldrig till en frikyrkoförsamling längre. Svenska kyrkan funkar. Där är jag anonym. Där kan jag vara jag och jag stannar aldrig kvar länge nog för att lära känna någon. Vill inte lära känna någon. Vill bara känna Guds närvaro ibland, utan inblandning från människor. Människor är onda. Eller ursäkta, Frikyrkliga Människor är onda.

Rent kunskapsmässigt vet jag att det jag nyss skrev är totalt fel. Men min hjärna och mitt hjärta pratar inte med varandra i det här sammanhanget. Fortfarandet inte, efter alla dessa år!

Så jag antar att jag inte är redo än.

Kommentera

